onsdag 19. september 2012

En kjærlighetserklæring



Av Nils-Petter Enstad

Det er skrevet mye om den smerten det innebærer at noen man er glad i blir «borte» for en i det som gjerne kalles «demens»: Ressurssterke, oppgående mennesker som visner vekk mentalt, åndelig og intellektuelt. Forfatteren Bente Bratlund har valgt å gjøre det annerledes i boka hun har skrevet om sin egen mor og hennes sykdom.

Boka heter «Du lærte meg kjærlighet» og er blitt en liten, vakker bok som det er både godt og vondt å lese. Den korte og poengterte tekst har alltid vært Bente Bratlunds form.
Det finnes mange utsagn om morshjertet og morskjærligheten i de ulike kulturene. Bibelen gir flere slike referanser («Glemmer vel en mor sitt diende barn…?»), men også i mytologien finner man dette motivet. At motivet står så sterkt, tyder på at det handler mer om empiri enn mytologi. Det faktum at det finnes mødre som ikke har holdt mål, endrer ikke på dette.
Bente Bratlund bruker pelikanen som et bilde på sin mor: «Slik pelikanen hakker blod av sitt eget bryst for barna sine, ville du ha ofra alt for meg. Du var den som alltid var der», skriver hun.
Det er selvsagt ikke bare idyll. En dag ved sjøen; en stille formiddag mens alle andre er opptatt. Men dagen tar slutt. «Jeg kaster et siste blikk utover vannet. Et øyeblikk er det som en sorg vil lamme meg. Smerten over det som er forbi. Men jeg smiler til deg og får deg med opp på stien, mot bilen.»
Boka er en eneste, lang monolog der datteren forteller om mange små opplevelser med sin demente mor. Om dette er en roman eller et essay er jeg faktisk usikker på. Det kan være begge deler. Men først og sist er det en bok – kall det gjerne en fortelling – om den kjærligheten som ikke blir borte, selv om minnet forsvinner, selv om språket forsvinner. For ennå fins de, møtestedene. «Aldri hadde jeg vel kunnet forestille meg dette. At også det vonde kunne være en gave. Det du var, er der, i alt det som er. Mor, du lærte meg kjærlighet.»
Slik slutter boka – en bok det var smertelig godt å lese.

Bente Bratlund
DU LÆRTE MEG KJÆRLIGHET
Epiphany Bøker
69 sider

Ingen kommentarer: